O driftingu

 

Drift je specifické odvětví automobilového sportu, jedná se o řízený přetáčivý smyk. Nejdříve se jezdil v japonských horách, později si získal mnoho fanoušků a začaly se konat nelegální závody. V dnešní době je drift velmi populární a legální. Jezdí se mnoho světových závodů.

 

Drift vznikl v polovině 60. let v Japonsku na ilegálních závodech zvaných touge, odehrávajících se na spletitých horských silničkách. Šlo především o to projet stanovený úsek co nejrychleji, kdy drift sloužil k blokování oponenta. Postupně se k tomu přidávaly rallye techniky, aby šlo zatáčky projet bez zbytečné ztráty času, a aby se zároveň dosáhlo co nejlepšího efektu.

 

Drifting se vyvinul do sportu, kde závodníci v autech se zadním náhonem soutěží o body od porotců, kteří hodnotí hned několik faktorů jízdy. Vrcholovými soutěžemi pak jsou D1 Grand Prix z Japonska, která se koná kromě Japonska v Malajsii, Austrálii, Kanadě, Irsku a Velké Británii. V USA vznikla série Formula D, která se koná i na Novém Zélandu. V České republice je pak Czech drift series  ( www.drifting.cz )

czech-drift-series-logo-1-299x205

 

Jak se drifty hodnotí? Celosvětově se ustálilo hodnocení driftů podle japonských pravidel, kde drifty vznikly () a pro českou drift serii platí tedy toto:

Základními hodnocenými parametry jsou:

  • rychlost driftu
  • úhel driftu
  • průjezd kolem Apexů-bodů těsného průjezdu
  • vytváření tlaku v tandemové jízdě na soupeře
  • schopnost adaptace na jízdu soupeře
  • napojování jednotlivých driftů
  • celkový dojem z ovládání vozidla v driftu

Zásadními chybami je:

  • přetočení vozidla o 180 stupňů nebo zastavení vozidla
  • vyjetí z trati celým objemem vozidla
  • pohyb po trati bez driftování po více jak 30% délky trati
  • technická závada mající za důsledek nepojízdnost vozidla vyjma poškozené pneu na zadní ose

Kvalifikace:

  • Jezdec musí jet vytyčenou trasu co nejpřesnějí, v co největším úhlu a plynule. Pokud porota spozoruje nějaké nadbytečné korekce při driftu, jezdec přichází o body. Ty se rozdělují podle obtížnosti tratě a počtu zatáček, typicky 10bodů za projetí Apexu do 1m, 5-10bodů za každou zatáčku a 25-30bodů za osobní ohodonocení. Z kvalifikace postupuje TOP16 jezdců do tzv.tandem battlů.

K.O. tandemové jízdy TOP16:

  • systém jízd je založen na postupu z kvalifikace, kdy první nasazený je první z kvalifikace, k němu druhý je poslední z kvalifikace atd.
  • postup do dalších jízd je dán pavoukem, např.jako v tenise, tedy do dalších jízd postupuje vítěz tandemové jízdy. Tandemové jízdy jsou vždy 2kolové s výměnou pozice vedoucího jezdce.

Jízda v tandemové jízdě(tandem battle):

  • je drift dvojice, kdy ten druhý atakuje prvního s cílem jet za ním co v nejmenší vzdálenost a donutit ho tak k chybě. Vše se musí dít při pohybu vozidel v driftu. Jedou se 2 kola s výměnou pozice prvního.Pokud dojde u druhého vozidla ke ztrátě driftu a pojede rovně, předjede prvního, předjetí není hodnoceno jako vítězství v jízdě, právě naopak. Posuzuje se vytvářený tlak druhého na prvního a současně drift styl, rychlost driftu, úhly driftu obou jezdců, schopnost adaptace na soupeřovu jízdu.

Klasifikace v tandemové jízdě:

  • Každá jízda je pro každého jezdce hodnocena max. 10 body, kdy rozhodčí určí na základě jízdy poměr bodů obou jezdců ( např. 6/4,3/7,2/8,5/5 atd. ). Pokud je to nerozhodně tedy 10/10, musí dojít k opakování tandembattlu. Maximum opakování je 3. Potom musí rozhodčí určit vítěze jízdy. Rozhodčí mohou přihlédnout k datům z Drift Boxů nebo záznamu z kamery.